AXI Customer Case Mayerline
30/11/2021

Modeketen Mayerline verkoopt data-driven en customer centric dankzij Tableau

Het Belgische modemerk Mayerline is in de hele Benelux actief, zowel met fysieke winkels als via hun webshop. De onderneming ontwerpt, produceert en verkoopt dameskleding in het hogere segment.

 

Om data eenvoudiger te verkennen en te beheren is Mayerline overgestapt van Excel-rapporten naar de self-service BI oplossing Tableau. Sindsdien beschikt de modeketen over rapportages die snel beschikbaar zijn, altijd up-to-date, flexibel en vooral heel leesbaar.

 

Dankzij de succesvolle implementatie door AXI kan Mayerline baanbrekende inzichten sneller ontdekken, deze met alle departementen in de organisatie delen en er direct op acteren. 
 

Drie concrete BI opdrachten


Nadat AXI een succesvolle Proof of concept had uitgevoerd, vroeg Mayerline om een voorstel tot samenwerking uit te werken.

 

Het ging hierbij om drie opdrachten:

 

  • In de eerste plaats het ontwikkelen van nieuwe dashboards.
  • De tweede opdracht was de technische ondersteuning aan Mayerline medewerkers.
  • De derde opdracht bestond erin om medewerkers van het moederbedrijf CRG (Claes Retail Group) technisch te ondersteunen. Deze technische ondersteuning bestond erin om zowel de kennis van Tableau als de kennis van het datawarehouse en de verwerking van data te verrijken.

 

Datagedreven beslissingen met Tableau


Samen met Mayerline heeft AXI verschillende dashboards opgezet vanuit één cloud-based omgeving. Daarnaast werd ook gezorgd voor de ondersteuning bij data-analyse en rapportages.

 

De concrete opdrachten leest u in detail in onderstaande cases:
 

Case 1: Financiële rapportages over sales


Mayerline wil dagelijks exacte rapportages over alle transacties en sales inspanningen: hoe goed hebben de collecties het de afgelopen zomer gedaan en wat is het effect van merchandising op de verschillende promotionele activiteiten.

 

Voorheen ontving enkel het hoger kader en de directie elke dag automatisch een e-mail met de betreffende rapportages. Sinds de implementatie van Tableau gebeurt dit voortaan voor het hele bedrijf. Alleen op deze manier beschikken alle departementen binnen Mayerline altijd over exact dezelfde cijfers: one single source of truth.

Case 2: Custom scripts voor data-analyse en verwerking op maat


AXI heeft voor Mayerline al diverse scripts uitgewerkt in de programmeertaal R. Het script voor de RFM-score per customer (Recency, Frequency en Monetary) wordt gebruikt om klanten te onderscheiden in verschillende segmenten. Op basis hiervan kunnen zeer informatieve dashboards gebouwd worden.

 

Daarnaast heeft AXI in Python ook verschillende scripts gerealiseerd die dagelijks alle klantendata verwerken. Deze worden via API’s doorgeven aan e-mailplatformen om gerichte e-mailcampagnes te doen via Campaign Monitor of HelloCustomer.

Case 3: Toekomst voorspellen en digitaal kledingadvies


Op basis van wat klanten hebben gekocht, kan Mayerline voorspellen in welke andere kledingstukken zij mogelijk geïnteresseerd kunnen zijn: de zogenoemde basket analyse.

 

Wat kopen klanten? Wat zijn typische combinaties? Welke kledingstukken zijn goed met elkaar te combineren? Daar wil Mayerline meer op inspelen. Met behulp van de basket analyse wordt een digitale verkoopster gecreëerd. Mensen hoeven voortaan niet meer naar een fysieke winkel voor kledingadvies van een verkoopster.

Meten is weten


Dankzij de verschillende Tableau dashboards is Mayerline nu in staat om datagedreven en customer centric te werken.

 

Het dagelijks meten van de aankopen levert eenduidige en betrouwbare gegevens op die tot waardevolle inzichten leiden, alsook een beter begrip van de verschillende klantsegmenten.

 

Door deze informatie slim te combineren met andere gegevens, zoals kosten en factoren die extra omzet genereren, ontstaan er zelfs nog meer waardevolle inzichten.

 

Waarom AXI

 

AXI had eerder al samengewerkt met zusterbedrijf JBC, eveneens een modebedrijf. Door AXI’s kennis en ervaring in de retailsector was de keuze voor een langetermijn partnership een evidente keuze.