AXI Retail Cloud Suite 10 Retail Technology Trends
24/03/2023

10 retail technology trends om zeker in de gaten te houden

De retailbranche is continu in beweging

 

Retailers fuseren of worden overgenomen, consumenten krijgen andere wensen en steeds hogere verwachtingen. Retailers moeten alert blijven en voorsprong blijven nemen op de concurrentie. Joost den Ouden - Directeur Retail bij AXI - en Mike Snepvangers - Commercieel Directeur Retail bij AXI - vervullen beiden een leidende rol binnen AXI Retail, het team dat retailers helpt om hun business zo efficiënt mogelijk te runnen dankzij het AXI Retail Cloud Suite platform. In onderstaande AXI Insight delen Joost en Mike hun visie op de toekomst aan de hand van 10 technology trends én vertellen ze hoe AXI retailers kan helpen om daar nog beter op in te spelen. 

Trend 1: De consument doet het zelf

 

De consument wil tegenwoordig steeds meer zelf doen, zoals kopen en afrekenen via self-scan en self-checkout. Dit geeft een gevoel van vrijheid, snelheid én totale controle over het aankoop- en afrekenproces waarbij niemand - in het ideale scenario - meer in de rij hoeft te staan. 

 

Dit heeft de vraag naar ‘instore self service customer facing applicaties’ doen stijgen en heeft dus ook impact op de AXI Retail Cloud Suite productontwikkeling en roadmap.  

 

De belgische Okay supermarkt draait op AXI’s self-checkout. 85% van de consumenten rekent er af via SCO. Alleen als klanten per sé met cash willen betalen, gaan ze naar de gewone kassa. Naast de voordelen voor de consument, kunnen ook de shops profiteren van een efficiëntere inzet van medewerkers. Niemand hoeft de hele dag achter de kassa te zitten, omdat een flexibele medewerker in de winkel meerdere kassa’s kan controleren of elders op de winkelvloer ingezet kan worden om klanten te ondersteunen.

AXI & Self-checkout

 

Het self-checkout proces heeft voor iedere retailer andere consequenties. Hoe duur zijn de producten die je verkoopt? Als waardevolle producten niet afgerekend worden, levert dat uiteraard meer schade op. Hoe richt je het check-out plein in? Wat is de looproute door de winkel?

 

Bij de inrichting van het self-checkout proces houden we daar absoluut rekening mee.

Trend 2: AI om derving te voorkomen bij self-checkout

 

Het inzetten van SCO’s heeft in de praktijk ook een nadeel, namelijk dat de derving omhoog gaat. Pas bij voorraadtellingen komen de voorraadverschillen aan het licht. Die kunnen ontstaan omdat klanten vergeten zijn iets te scannen, al dan niet opzettelijk. Om dit verlies tegen te gaan, kan kunstmatige intelligentie worden ingezet.

 

AXI & Artificial Intelligence

 

Het werkt als volgt. Een kassacamera ziet de producten die de klant bij zich heeft en AI koppelt vervolgens deze visuele herkenningen aan de barcodescans. Op deze manier kan AI de klant en de medewerker informeren als een product niet is gescand en komt scan-vermijding eenvoudig aan het licht.

Trend 3: Mobile first 

 

Wanneer we wereldwijd kijken naar het aandeel mobiele gebruikers, dan komt meer dan 55% van de online bezoeken via mobiel. Zowel in de consumentenmarkt als in B2B software voor bedrijven worden applicaties mobile first ontwikkeld. Het design en de gebruiksvriendelijkheid van software wordt volledig afgestemd op het mobiel gebruik en daarna aangepast voor tablet of desktop. 

 

AXI & Mobile first

 

Traditioneel ontwikkelde het AXI Retail team enkel applicaties of functionaliteiten bestemd voor desktops. We noemden dit dan ook niet voor niks backoffice software waarbij de 'backoffice' toen nog echt een kantoortje achter in de winkel was waar meegekeken werd met wat er zich op de winkelvloer afspeelde.

 

Dat is volledig verdwenen. Retailers willen vanop de winkelvloer direct hun werkzaamheden kunnen uitvoeren met behulp van hun personal digital assistant (pda). We zien veel applicaties en tools voor de back-office verschuiven naar mobile. De traditionele 'back-office', het kantoortje achter in de winkel, is er nog wel maar wordt kleiner. Deze trend heeft impact op de AXI Retail Cloud Suite roadmap, waarin de personal digital assistant steeds belangrijker wordt.

Trend 4: Shopmedewerkers met hun ‘wonder' pda

 

Winkelmedewerkers lopen op de vloer rond met een personal digital assistant (pda) om werkzaamheden uit te voeren. Retailers zouden hun medewerkers nog efficiënter kunnen inzetten door het mobiele device ook te laten fungeren als kassa.

 

Medewerkers vangen zo pieken op bij de kassa waar nodig of kunnen rijen doen verkleinen. De flexibele inzetbaarheid van deze medewerkers kan personeelstekort deels compenseren en daarmee loonkosten drukken.

 

AXI & pda's

 

De AXI kassasoftware met functionaliteit voor pda's op de werkvloer wordt handig gebruikt door de shop assistants bij de Bijenkorf en ook bij andere klanten is er groot animo om pda's in te zetten als flexibele POS oplossing.

Trend 5: Van home delivery tot pick-up points

 

Door de opkomst van e-commerce (dat een boost kreeg tijdens corona) heeft thuisbezorging de laatste jaren een vlucht genomen. De vraag is in hoeverre het thuis leveren van producten nog haalbaar blijft. Gratis thuisbezorgen is al een flinke halt toegeroepen omdat de marge voor de leveranciers te klein wordt en onnodige niet-thuisritten en retourzendingen het milieu te veel belasten.  

 

AXI & pick-up points

 

AXI gelooft dat retailers in de toekomst steeds meer als afhaalpunt gaan fungeren. Zj zullen daarbij hun logistiek proces inzetten om de pick-up points te bevoorraden. Vooral retailers met een goede dekking - zoals een supermarkt of een bouwmarkt met veel winkels in het land - kunnen perfecte locaties zijn waar de consument bereid is naartoe te rijden, zeker voor die last mile van het bezorgtraject. 

Trend 6: Omnichannel retailers

 

De ‘stenen’ winkel was vroeger vrijwel de enige plek waar je als klant je aankoopbeleving had. Door de opkomst van e-commerce hebben consumenten in hun oriëntatie- of aankoopproces ook via andere kanalen contact met retailers, zoals webshops, social mediakanalen, betaalde advertenties in zoekmachines en tv-commercials.

 

De kunst is om de consument via ieder omnichannel kanaal eenzelfde merkbeleving mee te geven

 

Met de opkomst van e-commerce zijn retailers steeds meer via webshops gaan verkopen. Het verkoopproces verschilt niet zoveel van het proces op de winkelvloer. Aan de hand van digitale boodschappenmandjes worden er betalingen verwerkt en voorraden afgeboekt.

AXI & Omnichannel

 

Het AXI Retail Cloud Suite platform speelt handig in op omnichannel door bijvoorbeeld afrekenfunctionaliteit te ontsluiten in combinatie met ERP-functionaliteit.

 

Het uitgangspunt? De consument in alle verkoopkanalen op de dezelfde manier behandelen, tenzij de retailer bewust voor een andere strategie kiest. 

Trend 7: Unified Commerce

 

Wat we steeds meer zien als volgende stap na omnichannel is unified commerce. Hierbij ligt de focus op de klantervaring via kanalen die voorbij omnichannel gaan. Alles draait om het verbinden van alle mogelijke kanalen en deze te ondersteunen vanuit één platform, één bron van waarheid die flexibel in te zetten is bij verschillende oplossingen. Denk hierbij aan een klant die in een supermarkt app op basis van zijn online boodschappenlijstje de ideale winkelroute voor zijn boodschappen krijgt aangeboden. Ondertussen ontvangt hij de prijsinformatie van de artikelen op zijn lijstje waarbij automatisch lopende acties worden getoond en kortingen worden verwerkt. 

 

De retailmarkt maakt enorme ontwikkelingen richting unified commerce, waar alle mogelijke data gecombineerd en hergebruikt worden voor verschillende doeleinden. Om die reden zoeken retailers steeds meer naar standaard software die voldoende openheid biedt om data gemakkelijk te kunnen combineren en nieuwe mogelijkheden te creëren. 

AXI & Unified Commerce

 

Informatie over o.a. producten, prijzen en acties moeten op alle niveaus en in alle mogelijke combinaties gebruikt kunnen worden door de retailer. AXI heeft met de unified price en promotie engine een functionaliteit ontwikkeld die via een algoritme de juiste prijs van een artikel bepaalt in combinatie met lopende promoties, acties zoals ‘twee halen, één betalen’ en staffelprijzen. Deze functionaliteit kan dus zowel in een kassa, een webshop als in een winkel app gebruikt worden. 

 

Een andere AXI functionaliteit die AXI ontwikkelde - en voor meerdere toepassingen gebruikt kan worden - is het berekenen van de ideale looproute voor het uitvoeren van een orderpicking opdracht in de winkel. We hebben een slimme oplossing bedacht waarbij de shopmedewerker niet kriskras door de winkel heen hoeft, maar zijn of haar loopopdracht op een heel logische en efficiënte manier kan uitvoeren. Deze functionaliteit kan ook gebruikt worden in consumenten apps om een ideale boodschappenroute in de supermarkt aan de consument aan te bieden.

Trend 8: Predictive ArtificiaI Intelligence

 

Retail is bij uitstek de sector waar veel data beschikbaar is en verzameld wordt. Kassabonnen bevatten een schat aan informatie, zeker in combinatie met het gebruik van een loyalty kaart. Maar ook de clicks op de webshop geven heel veel inzicht.

 

Maar pas op: door de overvloed aan data kan een 'data overload' ontstaan en zie je als retailer door de bomen het bos niet meer.  

 

Hoe gebruik je al die waardevolle informatie en hoe kun je er de juiste beslissingen mee nemen?

AXI & Artificial Intelligence

 

AXI ervaart dat retailers behoefte hebben aan voorgedefinieerde algoritmes om verbanden te signaleren. Noem het Artificial Intelligence ‘out of the box’

 

Denk aan demand forecasting - Wat zullen over drie weken de bestsellers zijn? Of product recommendations - Hoe kan je de klant attenderen op voor hem of haar interessante bijverkoopproducten? Maar ook basket analyses geven inzicht in welke producten vaak samen verkocht worden en kunnen dienen als input voor je promotiebeleid.

 

AXI speelt in op de vraag van retailers dankzij het flexibel data science samenwerkingsplatform van Posit (voorheen RStudio). Dit ecosysteem bevat niet alleen tooling voor data scientists maar ook een aantal pre-packaged algoritmes die een retailer voorsprong geven bij het vinden van de juiste informatie. Onze experts helpen retailers die nood hebben aan zo'n platform graag op weg.  

Trend 9: Public Cloud 

 

De manier waarop leveranciers software aanbieden is sterk aan het veranderen. Van een licentiemodel en alles on-premise, wordt de roep om public cloud vanuit de retail steeds harder.

 

Cloud applicaties maakt het mogelijk om datagedreven beslissingen te maken op basis van klantgedrag en -analyse. Dat blijkt cruciaal om te blijven concurreren in de retailmarkt.   

AXI & de Cloud

 

Het is natuurlijk een reuzestap in IT maar wij gaat ervan uit dat onze klanten zich over 10 jaar in de public cloud zullen bevinden. Onze software is dan een standaardapplicatie geworden die gedeeld wordt onder de retailers en waarin wij als IT leverancier en partner de rol van product leader innemen.

 

Retailers zeggen nu al dat ze gewoon willen profiteren van gestandaardiseerde software en graag zien dat een softwarepakket binnen de community van gebruikers doorontwikkeld wordt.

 

We verwachten dat deze standaardsoftware over 10 jaar één gemeenschappelijke backbone is. Misschien niet voor iedereen, maar zeker voor het overgrote deel van onze klanten. Kortom, een shared platform waarmee klanten een oplossing hebben waarmee ze hun business kunnen runnen én geld kunnen besparen

Trend 10: M&A in retail en e-commerce

 

Een trend die nu al speelt en die we de komende jaren nog wel zullen blijven zien, is de consolidatie in de retailmarkt. Kleinere spelers verdwijnen, fuseren met andere organisaties of worden overgenomen door grotere retailers.

 

Wanneer grote bedrijven kleinere overgenomen partijen nog steeds hun eigen vlag willen laten voeren, zullen IT systemen in staat moeten zijn om veel verschillende datastromen te verwerken, zonder verwarring te veroorzaken. 

AXI & marktconsolidaties

 

Het AXI Retail Cloud Suite platform maakt het mogelijk om elke aparte retailorganisatie of retailformule binnen een grote, overkoepelende organisatie te laten werken; elk met hun eigen virtuele omgeving, eigen assortimenten én productprijzen. 

Wrap up - Inspelen op trends met een gestandaardiseerd softwarepakket  

 

Retailers spelen gemakkelijker in op trends met een open gestandaardiseerd softwareplatform. Door in een community van gebruikers ervaringen te delen en te profiteren van elkaars (software)ontwikkeling, hoeft een retailer het wiel niet steeds weer opnieuw voor zichzelf uit te vinden. Zo kunnen data met andere open softwarepakketten eenvoudiger gecombineerd worden met elkaar. 

Joost den Ouden - Directeur Retail AXI

‘AXI levert een standaard pakket, met een duidelijke roadmap. Daarmee helpen we retailers om hun winkelprocessen te verbeteren. Er is veel aandacht voor functionele verbeteringen, onder andere door gesprekken met gebruikers. Via upgrades blijft ons pakket up-to-date met de technologie.’

 

Joost den Ouden, Directeur Retail bij AXI

AXI als future-proof IT partner

 

Deze veranderingen hebben ook effect op AXI. Bepaalde rollen binnen onze organisatie worden belangrijker, zoals implementatie consultants. Die moeten ervoor zorgen dat het softwarepakket naadloos bij de klant ingepast wordt en medewerkers opleiden om het pakket te kunnen gebruiken. Maatwerkrollen voor developers worden steeds minder belangrijk. Zij worden de specialisten die doorontwikkelen aan ons standaardpakket, en alle ins en outs daarvan kennen. 

 

Een gestandaardiseerd pakket is natuurlijk heel bepalend voor de werkwijze van organisaties. Je ziet daar wel iets verrassends gebeuren. Omdat er steeds meer tijd en energie wordt gestopt in het doorontwikkelen van een groot, krachtig standaardpakket, worden functionaliteiten steeds slimmer en de gebruiksvriendelijkheid steeds beter.

Mike Snepvangers - Commercieel Directeur Retail AXI

'Onze standaard software bepaalt vaak de werkwijze van een retailer. We horen bedrijven zeggen: Als je standaard goed is, pas ik mijn proces daar op aan.’

 

Mike Snepvangers, Commercieel Directeur Retail bij AXI

Meer weten over het AXI Retail Cloud Suite Platform?

Gebruiksgemak, continue doorontwikkeling, perfecte integratie met uw webshop zijn de sleutelwoorden van onze omnichannel point of sale oplossing. Met AXI Retail Cloud Suite richten we ons op een groot aantal branches, waaronder supermarkten, bouwmarkten, tuincentra, warenhuizen, fashion retailers, telecom retailers en horeca.

 

Klik hier voor meer details