AXI RCS NS Mobile App Digitaal Sparen
20/07/2023

Nederlandse treinreizigers sparen voor gratis koffie via mobile app

NS Stations zorgt voor een moderne manier van klantenbinding via de eigen smartphone

 

Het werken met een spaar- of stempelkaart is zo oud als de weg naar Rome. Bij iedere aankoop een stempeltje op de spaarkaart en als de kaart vol is krijgen consumenten een leuke korting. Deze traditionele vorm van sparen werd door AXI, samen met NS Stations en Brain Behind, gemoderniseerd in een handige app.

 

 

Zo lanceerde NS Stations begin april 2023 de app ‘Lekker onderweg’ die voor iedere consument downloadbaar is via de App Store. Het stelt de consument in staat om digitale zegels te sparen bij NS formules Kiosk, Julia’s en Huiskamer.

Trouwe klanten worden beloond

De 'lekker onderweg' mobiele app is de ideale manier om NS Stations klanten blij te maken én om hun loyaliteit te belonen met een leuke incentive.

 

Digitaal sparen biedt meerdere voordelen:

 

  • de consument raakt nooit meer zegels kwijt want heeft de digitale spaarkaart altijd bij de hand
  • beter voor het milieu omdat er geen papieren spaarkaarten- en zegels meer nodig zijn.
  • de retailer ziet de kans op fraude wegvallen omdat het onregelmatig uitdelen van stempels of zegels tot het verleden behoort.
  • de administratieve last vermindert enorm.
axi

Voor de consument werkt het heel eenvoudig

In de app staat op een herkenbare plaats een QR code. Die code laat de consument scannen bij de kassa. Als een artikel wordt aangekocht dat recht geeft op een zegel - bij Kiosk zijn dat bijvoorbeeld croissants, alle warme dranken en sappen en smoothies van het huismerk - wordt de digitale zegel automatisch geplakt op de digitale spaarkaart.

 

In de app kan de consument precies zien welke artikelen meedoen aan de spaaractie. Bovendien kan de consument volgen hoeveel stickers er al werden gespaard. Een volle spaarkaart geeft recht op een gratis artikel.

 

Ook voor de caissière is het eenvoudig

Die scant de QR code die in de app staat en rekent vervolgens op de normale manier de artikelen af. In de AXI Retail Cloud Suite kassa applicatie wordt direct zichtbaar of de klant een volle spaarkaart heeft.

 

Als dat zo is, is er de mogelijkheid om de volle spaarkaart direct te verzilveren in de vorm van een gratis artikel.

Een mooie samenwerking tussen AXI en Brain Behind

 

Voor het faciliteren van het volledige proces werkte AXI samen met Brain Behind:

 

  • AXI Retail Cloud Suite zorgt voor het scannen van de QR code (op een willekeurig moment in de transactie) en voor het berekenen van het aantal digitale zegels dat wordt uitgereikt op basis van de artikelen in de transactie en de promoties die door NS gedefinieerd zijn.
  • De digitale zegels worden via een REST API realtime gecommuniceerd naar Brain Behind die deze vervolgens ‘plakt’ op de digitale spaarkaart van de consument. Die ziet dus gelijk op zijn smartphone hoe vol de spaarkaart is.
  • Naast de realtime communicatie is er ook een fallback voorzien indien de Brain Behind API onverhoopt niet bereikbaar is. De klant kan dan nog altijd sparen, de zegels worden dan op een later moment bijgeschreven.

'Het unieke aan onze propositie is dat het realtime is en dat je in één transactie zowel kunt sparen als kunt verzilveren', zo legt Mike Snepvangers, Commercieel Directeur Retail bij AXI uit.

 

'Stel, je hebt al 4 zegels op je digitale spaarkaart en bij 6 zegels heb je recht op gratis koffie. Op het moment dat je 3 koffies koopt, kom je dus aan 4+3 = 7 zegels. We zien dan in de transactie gelijk dat je maar 2 koffies hoeft te betalen, want die derde is immers gratis vanwege de volle kaart.'