Happy customers - 7 onmisbare tips voor een geweldige self-checkout ervaring
De consument doet het zelf
De consument wil tegenwoordig steeds meer zelf doen, zoals kopen en afrekenen via self-scan en self-checkout (SCO). Dit geeft een gevoel van vrijheid, snelheid én totale controle over het aankoop- en afrekenproces waarbij niemand - in het ideale scenario - meer in de rij hoeft te staan.
85% van de consumenten rekent af via self-checkout oplossingen. Alleen als klanten met cash willen betalen, gaan ze naar de gewone kassa. Naast de voordelen voor de consument, kunnen ook de shops profiteren van een efficiëntere inzet van medewerkers. Niemand hoeft de hele dag achter de kassa te zitten, omdat een flexibele medewerker in de winkel meerdere kassa’s kan controleren of elders op de winkelvloer ingezet kan worden om klanten te ondersteunen.
Dit heeft de vraag naar ‘instore self service customer facing applicaties’ doen stijgen en heeft een grote impact op de productontwikkeling en de roadmap van het AXI Retail Cloud Suite platform.
TIP 1
Intuïtieve interface is key
De interface van een self-checkout (SCO) moet intuïtief en gemakkelijk te gebruiken zijn, zelfs voor klanten die niet technisch onderlegd zijn. Het scherm moet overzichtelijk zijn, de getoonde informatie summier, maar toch volledig, en alle handelingen moeten logisch zijn. Duidelijke instructies en aanwijzigingen zorgen ervoor dat klanten begeleid worden in elke stap van het proces.
AXI werkt met ervaren UX/UI designers die de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de self-checkouts garanderen. De ontwerpen zorgen voor verbinding met de consument en zijn bijzonder fraai en zakelijk. Het ontwerp is steeds persoonlijk en gebaseerd op de huisstijl van uw organisatie.
TIP 2
Performance is cruciaal
Een goede performance is een must. De consument moet snel kunnen scannen, barcodes moeten razendsnel gelezen worden en vervolgens meteen de relevante productinformatie en promoties tonen.
Tot slot moet ook het wegen van artikelen vlot gaan. Dit vraagt om adequate scan-technologie die snel en nauwkeurig is in combinatie met een razendsnelle promotie engine en lokale rekenkracht van de computer die in de SCO zit.
TIP 3
Zorg voor voldoende ruimte
Het kassameubel moet ruim genoeg zijn om klanten en hun artikelen op te vangen. De bagageruimte moet gemakkelijk toegankelijk zijn en groot genoeg zijn om alle soorten producten te scannen, inclusief grote of zware artikelen. Ook de loop naar de uitgang is belangrijk. Verwerkt de klant zijn aankopen van links naar rechts, of andersom? Dit heeft te maken met de locatie van de SCO in het looppad.
Om de meest geschikte opstelling te bepalen, werkt AXI samen met de experts van PanOston, Europees marktleider en trendsetter op het gebied van SCO meubels.
TIP 4
Zorg voor duidelijkheid
De interactie met de consument is zeer relevant. Ten eerste werkt AXI altijd met een lamp boven iedere SCO, wat de beschikbaarheid van een kassa eenvoudig aangeeft voor de consument. Zeker als je werkt met ‘eilanden’ waar tegelijkertijd meerdere SCO’s actief zijn, is dit belangrijk. Groen geeft aan dat de SCO beschikbaar is, blauw toont aan dat deze bezet is.
Ten tweede zorgt AXI er voor dat de communicatie tijdens het proces duidelijk is. Een helder geluidssignaal geeft aan dat een artikelscan of een betaling is gelukt.
Wie kassa’s aanbiedt die bemand zijn door een kassamedewerker en ook self-checkouts voorziet, doet er goed aan te onthouden dat consumenten zich vaak laten leiden door andere consumenten. Is het niet druk in de winkel, dan kiezen consumenten voor de kassamedewerker. Als die eenmaal bezig is met een transactie en er komt een volgende klant redeneert die 'ik schuif daar ook even aan'. Op dat moment zal het bij de bemande kassa druk blijven. Andersom werkt het net zo. Is het druk dan kiezen meer klanten voor de SCO. En dat voorbeeld wordt dan weer gevolgd door andere klanten.
TIP 5
Locatie is bepalend voor het type self-checkout
De ene winkel leent zich meer voor een self-checkout dan de andere. In een omgeving waar met een lopende band gewerkt wordt, ligt een SCO het meest voor de hand. Denk aan supermarkten, tuincentra of drogisterijen. AXI ziet dat in die winkels de SCO al helemaal is ingeburgerd.
In winkels waar met een toonbank wordt gewerkt, is vaak meer ruimte voor het echte verkoopgesprek. Denk aan speelgoedwinkels, warenhuizen, de parfumerie of meubelzaken. De klant wil geholpen worden en de toonbank dient enkel als herkenbaar punt om af te rekenen en producten te detaggen. In deze winkels, ligt een hybride SCO meer voor de hand.
Bij de hybride SCO heeft de consument (en de winkelmedewerker) de keuze: zelf scannen en afrekenen of hulp krijgen van de winkelmedewerker. Met de hybride SCO heeft AXI een unieke positie op de markt.
TIP 6
Zorg voor real-time monitoring en een controle functie
Een van de voordelen van een SCO eiland, is dat één winkelmedewerker meerdere SCO’s tegelijkertijd in de gaten kan houden. Dit draagt bij aan een oplossing voor mogelijk personeelstekort. AXI merkt echter wel op dat het regelmatig gebeurt dat consumenten een product vergeten te scannen. Of dat het geen barcode heeft, waardoor ze het product moeten zoeken in een productklapper. En dat kan lastig zijn.
Om derving te voorkomen, adviseert AXI om de Supervisor Mode te activeren. De winkelmedewerker heeft dan een PDA om live mee te kunnen kijken en om de SCO applicatie van op afstand te deblokkeren, bijvoorbeeld bij een melding dat er een Nix-18 controle moet plaatsvinden.
Met de Supervisor mode kan ook snel en eenvoudig een rescan worden gedaan, om te controleren of alle artikelen gescand zijn.
TIP 7
Kies voor veilige betalingsmogelijkheden
Het self-checkout systeem moet veilige betaalopties bieden, zoals credit/debit cards en mobiele betalingen.
Dit helpt fraude te voorkomen en zorgt ervoor dat transacties snel en soepel worden verwerkt.
Ontdek AXI's vier self service oplossingen
Het Retail Cloud Suite platform biedt retailers verschillende front-ends aan: selfcheck-out - self order kiosk - hybride self-checkout - mPOS
Gebruik ze afzonderlijk of combineer ze om uw klanten de beste ervaring aan te bieden.
Maak kennis met onze retailklanten
Meer weten over het AXI Retail Cloud Suite Platform?
Gebruiksgemak, continue doorontwikkeling, perfecte integratie met uw webshop zijn de sleutelwoorden van onze omnichannel point of sale oplossing. Met AXI Retail Cloud Suite richten we ons op een groot aantal branches, waaronder supermarkten, bouwmarkten, tuincentra, warenhuizen, fashion retailers, telecom retailers en horeca.
Wil u weten hoe u kan zorgen voor een naadloze en efficiënte self-checkout ervaring voor uw klanten?
Neem dan contact op voor een vrijblijvend intake gesprek.