Smullers cafetaria’s uitgerold in slechts twee maanden tijd

Retail
20 februari 2019
De uitdaging van Lagardère Travel Retail was niet mis te verstaan. In twee maanden tijd dienden alle Smullers frietzaken van nieuwe eigenaar Lagardère live te gaan met de AXI RS winkelsoftware.

Twee kroketten en een ice-tea. Dat was de eerste kassabon die op 1 februari 2019 werd geregistreerd in Smullers Utrecht en luttele seconden later zichtbaar werd op het hoofdkantoor. 

Grote ambitie in de food

'Dit is echt een topprestatie van ons team', stelt een trotse Mike Snepvangers, commercieel directeur van AXI. In de zomer van 2018 hoorde hij dat NS Stations een aantal formules ging verkopen. De Smullers cafetaria’s gingen naar Lagardère Travel Retail. Een organisatie die groot was geworden op Schiphol, waar ze een groot aantal ‘tax-free’ fashion stores exploiteert. Mike zocht contact en het klikte. 

'De ambitie van Lagardère Travel Retail is te groeien in de food. Dat strookt met onze eigen ambitie', legt hij uit. De druk zat er goed op, want op 1 februari 2019 zou Lagardère Travel Retail de nieuwe eigenaar zijn en dan moest alles operationeel zijn. 'We hebben voor Lagardère Travel Retail een eigen AXI RS omgeving opgezet in de AXI cloud en deze gekoppeld aan de SAP backend van Lagardère Travel Retail. Voor dat laatste werd intensief samengewerkt met de consultants van Ctac.'

Eenvoudig in de cloud

Tegelijk moesten ook in de Smullers fast food restaurants de nodige aanpassingen worden gedaan. 'Lagardère Travel Retail heeft er zelf een nieuw netwerk uitgerold, waarmee ze connectie leggen naar de AXI cloud. Ook werden er op de kassa’s nieuwe images ingespoeld, daar heeft Centric bij geholpen.'

Opdrachtgever Allan Henrich, CEO van Lagardère Travel Retail, is tevreden en kijkt uit naar de toekomst. 'Dit zien we als onze eerste stap in de horeca. We gaan de komende jaren op zoek naar uitbreiding en groei in de food. Mooi is dat een nieuwe keten aansluiten in het AXI RS pakket heel eenvoudig is. Als we een formule vinden, hebben we die dus straks heel vlot geïntegreerd in onze omgeving.' 

Realtime inzicht dankzij AXI RS

Ook heeft Allan Henrich volop plannen over de wijze waarop hij de ketens gaat aansturen. 'Daar gaat AXI RS echt bij helpen. Doordat we met AXI realtime de beschikking hebben over heel veel detailinformatie, krijgen we inzicht en kunnen we goed sturen. Op acties of bij de introductie van nieuwe assortimenten of prijslijnen.'  

De mensen in de winkels hebben er nauwelijks iets van gemerkt dat ze een nieuw systeem kregen. 'Opleiden was ook niet nodig. Het systeem is zo eenvoudig en intuïtief, dat iedereen er zo mee kan werken.'

Meer informatie? Neem contact op met Mike Snepvangers