Hoe meet u het succes van een promotionele actie?

Retail
26 maart 2018
In het dashboard van de AXI RS winkelsoftware vindt u alle informatie. Denk bijvoorbeeld aan overall promotion breakdown, markdown, halo effect, cannibalization of pull-forward.

Vanuit onze intense samenwerking met Nederlandse hogescholen, heeft afstudeerder Sander Slangen, student ICT & Business bij Fontys Hogeschool ICT,  de effecten van promotionele acties bestudeerd. Op basis van de kassatransacties zijn verhelderende inzichten gecreëerd. Hierbij heeft Sander niet alleen gekeken naar het effect op de omzet. Hij is gaan inzoomen op het effect van promoties en promotiedruk (het percentage promoties ten opzichte van reguliere verkopen) op het winkelmandje. Daarnaast heeft Sander ook gekeken naar verschillen tussen de winkels binnen één winkelketen waarbij aangetoond is dat de winkelindeling en productpresentatie effect hebben op de effectiviteit van de promotionele actie.

Marketeers beter laten sturen

Omdat marketeers in de toekomst goed willen sturen op het resultaat van acties, zijn de inzichten van Sander zeer behulpzaam.

Screenshot AXI RS Dashboard

Screenshot AXI RS Dashboard

Detail bij screenshot - overall promotion breakdown met opgave van uplift verkopen t.o.v. reguliere verkoop, markdown door verminderde marge, halo effect door de realisatie van extra verkopen in het winkelmandje, cannibalization door niet-verkoop van andere producten en pull-forward, zijnde de minder verkoop van hetzelfde product in de toekomstige periode.

De gehanteerde methodiek hebben we alvast vervat in het AXI RS dashboard. Dit dashboard tonen wij u graag tijdens een overleg.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Willem Bless.