AXI Retail Innovation Summit 2022 verwelkomt meer dan 100 retailers
Rol van duurzaamheid en innovatie voor de retailsector centraal op de agenda
Het bruisende kopergroene NEMO Science Museum, dat pront boven het Oosterdok in Amsterdam uitsteekt, brengt dagelijks wetenschap en technologie op een interactieve manier samen.
Op 6 oktober 2022 werd deze plek nog net dat beetje specialer: de AXI Retail Innovation Summit 2022 vond er plaats en inspireerde meer dan 100 aanwezigen over de rol van duurzaamheid en innovatie in de retailsector. Geen betere locatie voor boeiende gedachte-uitwisselingen en een vooruitblik naar de meest actuele technologische trends.
Duurzaamheid drijft innovatie
Retailers die op een duurzame manier hun organisatie willen innoveren, konden op 6 oktober 2022 hun hart ophalen tijdens de AXI Retail Innovation Summit 2022 in Amsterdam.
Samen met retailers, retail technology experts en tal van business partners keek AXI naar de rol van duurzaamheid en innovatie in de retailsector.
Dankzij een programma gevuld met boeiende cases, een panelgesprek en verschillende netwerkmomenten, werd het een dag vol frisse inspiratie.
Adyen, Too Good To Go, Oracle en Retail Experts & ReShare inspireren met praktijkcases
Adyen: Hoe kan digitalisering duurzaamheid versnellen?
Dominique Simons, Head of Impact bij Adyen, vertelde hoe Adyen duurzaamheid heeft vertaald in techniek. De organisatie heeft een ‘alles-in-één online betaalplatform’ en daarmee kunnen ze beantwoorden aan de steeds hogere verwachtingen van retailers en hun consumenten.
‘Interessant vond ik de extra feature die de organisatie ontwikkelde om betalingen eenvoudig aan een goed doel (purpose) te koppelen in een sales proces’, zo vertelt Mike Snepvangers, Commercieel Directeur Retail bij AXI en tevens ook gastheer van de Summit.
‘De klant kan bij het afrekenen zelf het bedrag ingeven dat hij aan een het betreffende doel willen doneren. Adyen biedt hiermee een nieuwe structurele manier om fondsen te ondersteunen, zonder onnodige overhead kosten’, zo vult Glenn Logtenberg, Business Development Manager Retail bij AXI, nog aan.
Too Good To Go: De app tegen voedselverspilling
Ook het snelgroeiende Too Good To Go was te gast op de AXI Retail Innovation Summit 2022. De organisatie wil voedelverspilling tegengaan met een applicatie die winkels, die partner zijn, verbindt met consumenten die via deze weg overgebleven voedingsproducten kunnen kopen. Geertje Zeegers, Country Manager bij Too Good To Go, getuigde over hun motto dat ze in hun werking doortrekken: ‘We are a good business and a business that does good’.
‘Daarmee wil het enerzijds een ‘goed bedrijf zijn’ dat een handige applicatie bouwde om mensen op een eenvoudige manier verspillen te laten tegengaan. Anderzijds is het een bedrijf dat goed wil doen en zich maatschappelijk engageert’, zo vertelt Glenn Logtenberg. ‘Dankzij de applicatie zijn in Nederland al meer dan 14 miljoen maaltijden gered van verspilling’.
Een inspirerend bedrijf en dat is ook anderen opgevallen, zo vertelt Mike Snepvangers: ‘in 2022 werd Too Good To Go verkozen tot meest inspirerende bedrijf van 2022’. ‘Ik raad iedereen aan deze applicatie te downloaden en te gebruiken’, zo besluit Glenn Logtenberg.
Oracle: Realtime analytics voor duurzame en innovatieve organisaties
Ook technology vendor Oracle vervoegde met spreker Bob Peulen, Cloud Engineer en Sales Consultant bij Oracle, het programma. Hij toonde via enkele use cases rond machine learning, data streaming, converged databases, … hoe Oracle organisaties zoals Red Bull, Premier League en SailGP ondersteunt bij hun business challenges via cloud innovaties.
‘Ik vond het platform dat in realtime data verzamelt en analyseert, interessant om te zien, zo getuigt Mike Snepvangers. ‘Vooral hoe het allerlei ‘what if’-scenario’s kan berekenen spreekt tot de verbeelding’. ‘Zeer leuk om te zien hoe deze technologie gebruikt wordt voor professionale sporters en in verschillende competities zoals de formule 1, zeilen en de Engelse voetbalcompetitie’, zo voegt Glenn Logtenberg nog toe. ‘Door middel van simulaties maximaliseren ze zo de winkansen, zo dus ook voor ‘onze’ Max Verstappen’.
‘De technologie wordt in de sportwereld ontwikkeld, maar op termijn kan dit ook mogelijkheden bieden in de bedrijfswereld en in het bijzonder voor de retailsector’, zo besluit Mike Snepvangers.
Retail Experts en ReShare: Afgedankte kledij krijgt een nieuw leven
Tot slot vulde Peter Rijken, zaakvoerder bij Retail Experts, het programma aan. Retail Experts ontwikkelde de CHASE oplossing voor ReShare en ondersteunt de kledinginzamelorganisatie zo op twee vlakken: enerzijds met de volledige keten van kledij die in de afvalcontainer beland en als tweedehandskledij verkocht wordt. Anderszijds met een keten van kledij die in de afvalcontainer beland, maar waaruit nieuw textiel gemaakt wordt.
‘Retail Experts demonstreerde via de samenwerking met ReShare hoe een echte circulaire keten eruit ziet en hoe textiel terug in de maatschappij kan terugkeren’, zo zegt Glenn Logtenberg.
‘Knap hoe de software van Retail Experts de geleverde kleding sorteert en ervoor zorgt dat de grondstof herbruikbaar wordt’, zo vult Mike Snepvangers nog aan. ‘Zo zie je maar dat de digitale keten net zo belangrijk is als de fysieke’.
Live talkshow geeft inzicht in de complexiteit van de retailsector
In de middag - na de gezonde lunch - stond een live talkshow op het programma. Gasten Bert Gillis, Head of IT Department bij Colruyt, Justin Pariag, Head of Sustainability bij De Bijenkorf, Hans Geels, Algemeen Directeur bij Dille & Kamille en Jurre Mulder Chief Digital & Technology Officer bij Intergamma spraken over de innovatieve en duurzame ontwikkelingen binnen hun organisatie.
Niemand minder dan Sander Schimmelpenninck, ondernemer en presentator, leidde de gesprekken in goede banen. ‘De organisaties aan tafel bleken elk op hun eigen manier hard te werken aan duurzaamheid’, zo stelde Glenn Logtenberg vast’. Geen sinecure, gezien de complexiteit van de sector. ‘Retailers balanceren constant tussen duurzaamheid versus omzetgroei of hogere marges en elke entiteit, klant, overheid en retailer, streven hun eigen belangen na, zo vertelt Mike Snepvangers.
‘Met topics zoals voorraad en grondstoffen in woelige tijden, inflatie, de veranderende wensen van consumenten, gratis levering en ‘same day delivery’ en de ijver om processen te verduurzamen, … werd het een zeer boeiend panelgesprek, dat zelfs nog wel wat langer mocht duren! Je kreeg een interessante blik in hoe deze retailers elk hun strategie en visie uitzetten met betrekking tot deze topics.’
Babbels en nieuwe gezichten op het innovatieplein
Naast ‘iets’, leerde men op de Retail Innovation Summit ook ‘iemand’ kennen. Doorheen het programma waren er verschillende momenten om op het innovatieplein te netwerken.
Aanwezigen konden er kennismaken met de oplossingen van onze business partners en technology experts en natuurlijk met de andere aanwezige retailers en vendoren. Het innovatieplein was ook the place to be voor de lunch en een borrelmomentje aan het eind van de dag. Voor wie wou, was zelf een bezoek aan het NEMO Science Museum, na de summit, mogelijk. Een ideale afsluiter!
AXI Self-scan zamelt samen met aanwezigen 500 euro in voor The Ocean Cleanup
Op het innovatieplein konden retailers onder andere kennismaken met Willem Bless, Account manager Retail bij AXI, en met één van de AXI-oplossingen: de AXI Retail Cloud Suite. Het is een veelzijdige totaaloplossing, met een enorm uitgebreide product stack, dat zich ontwikkeld heeft tot een compleet winkelsysteem. Op het gebied van het afrekenproces biedt het diverse mogelijkheden: de lijnkassa, de self-checkout, de selfscan of mobile POS, .... De summit vormde de ideale gelegenheid om de oplossingen live in werking te zien.
Ter gelegenheid had AXI een echte winkelcheck-out opgezet waarbij aanwezigen hun naambadge, voorzien van een QR-code, konden inscannen. Voor elke scan die tijdens de Retail Innovation Summit gemaakt werd, stort AXI 5 euro aan de The Ocean Cleanup, een non-profitorganisatie dat zich inzet om oceanen weer plasticvrij te maken. ‘We kunnen met trotse zeggen dat AXI en de aanwezigen die dag in totaal 500 euro ingezameld hebben’, zo vertelt Willem Bless.
‘AXI kiest er bewust voor om maatschappelijk verantwoord te ondernemen, zowel op economisch, sociaal als ecologisch vlak. Dat we op deze manier een goed doel een duwtje in de rug kunnen geven, doet ons plezier’, aldus Paul Peeters, CEO van AXI.
PERFECT MATCH
‘We wilden een waardevol netwerkevent opzetten waar de inhoud goed zat en de sprekers écht iets te vertellen hadden. Ik denk dat AXI daarin geslaagd is.
De sfeer zat goed en de aanwezigen bleven nog lang napraten’, zo getuigt Mike Snepvangers.
‘Op naar een volgende editie!’