Okay Retail klant
09/11/2021

AXI bouwt mee aan de eerste onbemande Okay stadswinkel in Gent

Een mijlpaal voor de Belgische retail, een mijlpaal voor de AXI Retail Cloud Suite die haar focus legt op 'seamless shopping' én uiteraard een fantastische mijlpaal voor onze klant Colruyt.

 

Sinds maart 2021 werd door een AXI & Colruyt team intensief samengewerkt om de eerste autonome Okay stadswinkel in het Belgische Gent te openen. Het resultaat: een winkel zonder personeel waar de consument 24/7 terecht kan om diverse supermarktartikelen te shoppen en snel af te rekenen via de self-checkout.

Afbeelding
okay

Hoe werkt shoppen in zo'n onbemande winkel precies?

 

De deuren van de Okay stadswinkel gaan open als de consument via zijn smartphone de QR-code van de Okay app scant.

 

Alle producten staan mooi gepresenteerd in afgesloten glazen kasten. De consument kan eenvoudig elke deur openen door telkens de QR-code in de Okay app te scannen.

 

Dankzij die QR-code in combinatie met het gewicht van het product dat de consument uit de kast haalt, weet het systeem heel precies - op basis van sensoren - welk product uit de kast genomen werd. Consumenten hoeven dus niet elk product apart te scannen.

 

Als de consument klaar is met winkelen, betaalt hij via de 'betaalpaal' applicatie, een self-checkout.

 

Pas als de betaling gelukt is, gaat de winkeldeur open en kan de consument naar buiten wandelen.

Perfecte synergie tussen Colruyt en AXI

 

Een team van AXI en Colruyt developers werkte voor dit innovatief project sinds april 2021 intensief samen.

 

De AXI Retail Cloud Suite fungeert als backbone. Zo zorgt de omnichannel retail oplossing van AXI er onder andere voor dat:

 

  • alle transacties bijgehouden worden
  • de juiste prijs wordt uitgerekend
  • de betaling correct afgehandeld wordt
  • de voorraad steeds up-to-date is
  • de integraties met de Colruyt backbone systemen vlot werken.

 

AXI leverde bovendien de frontend applicatie van de ‘betaalpaal’, de self-checkout waar de consument afrekent. Daarnaast wordt de PDA applicatie, die ook door AXI werd ontwikkeld, gebruikt om o.a. de voorraad perfect te beheren. De PDA applicatie wordt gebruikt door Okay medewerkers die de producten in de winkel dagelijks komen aanvullen.

 

De technologie die ingezet wordt voor de productherkenning van elk artikel werd door de Smart Technics afdeling van Colruyt gerealiseerd.

Zelf uitproberen?

 

Heeft u de Okay app geïnstalleerd op uw smartphone? Dan wandelt u heel eenvoudig de Okay stadswinkel in de Belfortstraat 18 in Gent binnen. De winkel is 24 op 24 geopend. 

 

Benieuwd? Bezoek dan zeker eens deze Okay locatie en ervaar zelf hoe eenvoudig én snel het shoppen en afrekenen werkt in deze onbemande winkel.

Afbeelding
okay
Afbeelding
okay
Afbeelding
okay
Afbeelding
okay

100% in lijn met de AXI omnichannel retail strategie

'De strategie achter de AXI Retail Cloud Suite is al enkele jaren geënt op Customers Become Cashiers. Het concept bij Okay is daar een schitterend voorbeeld van.'

 

'We zijn bijzonder blij dat dit winkelconcept live is gegaan dankzij de mooie en intensieve samenwerking tussen het AXI en Colruyt team. Mijn complimenten voor de inzet en het behaalde resultaat.'

 

Mike Snepvangers, Commercieel Directeur Retail bij AXI

Bekijk hier een korte video

 

De Oost-Vlaamse TV zender AVS had een interview met Gert Somers, Vormingsverantwoordelijke bij Colruyt Group.

 

Hij legt duidelijk uit hoe het shoppen met de Okay app precies in zijn werk gaat.

Externe video URL

De Belgische en Nederlandse pers reageert enthousiast

 

Het nieuws van de autonome Okay stadswinkel haalde in België het nieuws op TV en radio. Daarnaast werd het opgepikt door heel wat andere Belgische en Nederlandse media: 

 

 

 

Colruyt Group persbericht

 

Hoe de winkel werkt en wat Colruyt er mee wil bereiken, leest u in het persbericht van Colruyt zelf.