AXI RFM analyse
03/02/2017

Haal meer waarde uit uw klantenbestand dankzij de RFM analyse

Om marketeers toe te laten de juiste acties uit te stippelen, biedt AXI een handig oplossing om het klantenbestand te segmenteren op basis van RFM.

 

 

Retailers gebruiken transactiedata van winkelkassa's en webshops voor de opmaak van de omzetrapportage. Maar wat vertellen de transacties over de klant? Wat voor type klanten komen in uw fysieke winkels en uw webshop(s)?

 

 

Klantenbestand indelen volgens RFM analysemethode

 

Om marketeers toe te laten de juiste acties uit te stippelen, biedt AXI een handige oplossing om het klantenbestand te segmenteren op basis van RFM.

 

Bij gebruik van RFM wordt, op basis van de laatste aankoopdatum (Recency), het aantal transacties (Frequency) en het bestede bedrag (Monetary), een waarde toegekend aan iedere klant.

 

Door deze waarden te clusteren ontstaan diverse klantsegmenten. Ieder klantsegment biedt unieke uitdagingen én kansen. Door de klantsegmenten weer terug te koppelen naar uw assortiment wordt de waarde van deze klanten ook zichtbaar op uw winkelvloer.

Visualisatie van de RFM score van de klant die aan de AXI RS kassa afreken

    Met de RFM oplossing van AXI verkrijgt u antwoord op talrijke vragen, zoals:

     

    • Hoe ziet de klantsegmentatie er uit per fysieke en digitale winkel?
    • Welke artikelen kopen uw vaste klanten?
    • Komen klanten na een promotie aankoop terug naar uw fysieke en/of digitale winkel?

     

    Bovendien kunnen big data analyses nieuwe inzichten geven als u bijvoorbeeld winkels onderling wil vergelijken.

     

     

    Interesse in de RFM oplossing van AXI? Neem contact op met Willem Bless.