AXIvation weeks 2021 terugblik
03/08/2021

Een korte terugblik op de AXIvation weeks 2021

Met meer dan 400 in-house experten en dagelijks contact met tal van klanten: dat moet toch dé ideale voedingsbodem zijn waaruit fantastisch mooie ideeën voortvloeien? 

 

Het antwoord is duidelijk iets genuanceerder: enkel door actief met innovatie aan de slag te gaan, worden knappe concepten uitgedacht.

 

Daarom is het goed dat we dit binnen AXI meenemen in het innovatieproces, samen met onze klanten. 

 

AXI organiseerde begin 2021 de AXIvation weeks, in Corona-tijden uiteraard in een ander format met online participatie en volledig contactloze brainstorms waarbij vier teams - de finalisten - het haalden.

 

Het begin van een heus avontuur

 

De vier teams hebben de voorbije maanden - naast hun normale werkzaamheden - een stevige deep-dive doorstaan om hun idee marktwaardig te maken. 

 

Niet elk onderdeel was even succesvol ... that's not how life works. Binnen AXI hoort 'durven falen' ook bij innovatie en daaruit hebben de teams heel wat bijgeleerd. 

 

Kortom, door hard te (blijven) werken, met klanten te praten, validatie te zoeken, mock-ups te maken en creatief te werk te gaan, slaagden we er in om een winnaar te kiezen. 

 

4 teamfinalisten - 4 knappe ideeën

 

Hieronder kunt u kort het idee én de vooruitgang van onze vier finalisten lezen.

 

Oh ja ... en voor de ongeduldigen: onderaan leest u wie uiteindelijk met de eeuwige roem is gaan lopen ...

Teamfinalist 1 - Beslissingsadvies op basis van jurisprudentie

 

 

Het kader

Het is in onze huidige - steeds complexer wordende - maatschappij niet eenvoudig om de functie van dossierbeheerder vlot uit te oefenen. Zo ook binnen de publieke sector waar subsidies, klachten, beroepsprocedures en andere processen elke dag opnieuw om evenwichtige beslissingen vragen. 

 

Het idee

Het idee bestond erin om de beslissing van een dossier beter voorbereid aan de dossierbeheerder te kunnen voorleggen. Dat wil zeggen: met alle informatie die nodig is om op basis daarvan de correcte beslissing te kunnen nemen. Liefst in de juiste context geplaatst én met voldoende inzicht 'waarom' een bepaalde beslissing genomen moet worden. 

 

De inzet was het gebruik van Artificiële Intelligentie (AI) om de beslissing goed te kunnen voorbereiden (lees: te voorspellen maar niet te automatiseren). 

 

De grootste uitdaging daarbij was het volume aan benodigde dossiers. Dat moest al snel boven de 1000 dossiers uitkomen om een voldoende grote trainingsset te behalen. Die grootteorde aan dossiers per dossiertype had niet elke klant ter beschikking. Het team vond dan ook moeilijk validatie bij de klanten om te bepalen of dit een haalbare piste was. 

 

De vooruitgang

Intussentijd heeft het team reeds pivoterende stappen ondernomen om te bekijken hoe zij detectie van anomalieën, het vinden van gerelateerde of gelijkaardige cases, slimme routering, slimme voorspellende formulieren, document analytics, etc… kunnen introduceren om dossierbeheerders die geconfronteerd worden met minder volumes aan dossiers, toch een 'voorspellende' oplossing aan te kunnen bieden.

 

Onvoorspelbare processen binnen dossierbeheer zijn vandaag niet meer zo innovatief. Daar hebben we binnen AXI namelijk al jaren een mooie end-to-end oplossing voor: AXI Adaptive Case Management helpt dossierbeheerder om alle complexe dossiers en dynamische processen perfect te ondersteunen.

Teamfinalist 2 - AXI Retail Open Data Ecosysteem

 

 

Het kader

Sinds meer dan 20 jaar is AXI een referentie op het vlak van retail. Maar die referentie blijf je uiteraard niet zonder te vernieuwen of te innoveren. 

 

Het idee

De AXI POS-oplossing en de backoffice retailprocessen zitten boordevol data. Interessante en waardevolle data die retailers liefst real-time en op eigen initiatief ter beschikking willen hebben.

 

Het team wil meer, betere en meer schaalbare API's om populaire use cases als Click & Collect en het aanbieden op online marktplaatsen te realiseren. Tegelijk willen zij de klant toelaten om zelf meer maatwerk te bouwen en te vertrouwen op de kernfunctionaliteiten van de best-in-class retailoplossing.

 

De vooruitgang

De markt vraagt hier duidelijk om want elke klant valideerde onze premises. Ook de mock-up voor een API portaal werd enorm gesmaakt. Een tipje van de sluier kan je zien in onderstaande screenshot.

 

De bedoeling is om niet enkel API's te voorzien, maar ook te voorzien in een Knowledge Base met voorbeelden, best practices en tips van het AXI integratieteam. Zo kunnen templates en recipes klaargezet worden die innovaties voor de retail business kunnen versnellen.

 

screenshot AXI Retail Open Data Ecosysteem
 

Teamfinalist 3 - Dé shopping app

 

Het kader

 

Het is al even een trend dat consumenten zelf het aankoopproces willen sturen en daar beter in ondersteund willen worden. De zoektocht naar een ideale shopping app is momenteel door geen enkele retailer echt goed doorgrond. Heel wat retailers doen verwoede pogingen en geraken best ver maar het publiek is heel divers en de noden bijzonder uiteenlopend.

 

Het idee

Het team bekeek het vanuit een boodschappenlijst & recepten oogpunt. Bij foodshoppers identificeerden ze twee mogelijke use cases: de fanatieke koker die een toprecept wil klaarmaken en de dagelijke koker die op zoek is naar inspiratie. Beide persona's willen hun boodschappenlijst vullen door efficiënt alle producten te vinden.

 

Voor de fanatieke koker missen er wellicht een aantal ingrediënten omdat ze ofwel uitverkocht zijn ofwel omdat de retailer het product niet in het assortiment heeft. Het is dus belangrijk om slimme alternatieven aan te kunnen bieden voor ontbrekende producten zodat de fanatieke koker niet op zoek moet bij een andere retailer. Bovendien diende ervoor gezorgd te worden dat het recept uit een fysiek kookboek of een kook-website vlot in het boodschappenlijstje terechtkomt door middel van scan/OCR of webpage-scraping. Voor de retailer is dit trouwens de uitgelezen kans om het productassortiment van objectieve en meetbare 'verfrissing' te voorzien. Stel dat alle fanatieke kokers op rijst gebaseerde pasta willen, dan kan de retailer hieruit leren en dit in de toekomst aan het assortiment toevoegen om zo een up-to-date en 'gewild' aanbod te kunnen aanbieden.

 

Voor de dagelijkse koker is een meer ad-hoc proces nodig. Hoe fijn zou het niet zijn dat deze shopper onvoorbereid naar de winkel kan gaan en recepten aan een zuil kan vinden, deze inscant en zo zijn boodschappenlijstje vult? Of gezonde of lokale recepten kan vinden? Of een stukje rundsgehakt kan scannen en op basis daarvan populaire, gezonde en snelle recepten kan vinden?

 

In beide use cases kan nudging toegepast worden door het aanreiken van alternatieven of samenstellingen van recepten. Zo kunnen lokale producten, gezonde producten of producten in promotie door de retailer meer in de kijker worden gezet.

 

De vooruitgang

Helaas vond het team weinig klanten bereid om in dit mooie idee mee te stappen. Veelal omdat deze retailers hun plannen rond een shopping app niet wilden delen.

 

Bent u een non-food retailer? Ook in de DIY of fashion sector kunt u consumenten 'recepten' aanbieden om bijvoorbeeld een muurtje op te bouwen of een nieuwe outfit voor de aankomende feestperiode te kiezen. In een elektro-zaak kan de consument zijn nieuwe home cinema room inrichten. In een interieurzaak kan de consument een kamer scannen die helemaal omgetoverd is met verf, meubels, verlichting en accessoires die perfect bij elkaar passen. 

 

Met een eenvoudige extensie kunnen heel gemakkelijk reviews, het check-out proces en zelfs kassaloos winkelen gekoppeld worden.

Teamfinalist 4 - Virtuele & fysieke winkelgrenzen verleggen

 

Het kader

Het is al lang geen nieuw fenomeen meer: fysieke winkels die online verkopen en online retailers die fysieke winkels openen. De concurrentie is harder dan ooit tevoren. 

 

Maar hoe kan je nu slim gebruik maken van beide werelden? 

 

Het idee

Het uitgangspunt van het team was heel divers: ze brachten 4 ideeën samen van social media boards tot en met drukte-meters. 

 

Uiteindelijk kozen ze voor het idee dat social media reviews van diverse websites haalt en netjes presenteert aan zowel het marketing team als de eindklant. 

 

De vooruitgang

Dankzij de portal met social media reviews kan het marketing team van een retailer objectieve metingen uitvoeren op diverse social media kanalen en heel gerichte marketing campagnes opzetten die perfect passen bij wat er op dat moment leeft bij de eindklant. Het blijft een uitdaging om de fysieke klant te volgen en te begrijpen maar als die fysieke klant reviews post op Facebook, Google, Yelp ... kunnen retailers daar bijzonder waardevolle informatie uithalen.

 

Op basis van campagnes kunnen reviews op 5 niveaus gevolgd worden: het merk (Colruyt Groep, Ahold/Delhaize, …), de formule (Spar, Albert Heijn, …), de franchisenemer (Coop Kruiningen, …), het productmerk (Kellogg's, Pringles, …) en het product. 

 

Als deze data samengebracht wordt in één dashboard met real-time inzicht kunnen retailers snel ingrijpen bij bijvoorbeeld negatieve reviews. Retailers zouden hun marketing teams gerichter acties kunnen laten opzetten op basis van de werkelijke wensen van de fysieke én de online koper. Veel efficiënter en minder tijdrovend dan alle review sites achterna te zitten op zoek naar slechte reviews die telkens van antwoord gediend moeten worden.

And the 12 points go to … 

 

Het idee van Teamfinalist 4 - Virtuele & fysieke winkelgrenzen verleggen met het social media review dashboard won unaniem. Meer dan 100 AXI-medewerkers stemden mee alsook de AXI Innovation Board & de AXI Executive Board.

 

Dit idee had het hoogste innovatie- en vernieuwingsgehalte en biedt ons ook de kans om nieuwe innovaties te realiseren in een sector die we reeds goed kennen. 

 

Proficiat nogmaals aan onze collega's Thomas Wouters, René Schokker, Fadhua El-Khannichi, Eric Damstra en Lennart Martens.

 

Heel fijn ook om te zien hoe onze verschillende divisies (Retail België, Retail Nederland, Microsoft Solutions) ondanks de geografische verspreiding mekaar toch gevonden hebben. 

 

What's next? 

 

Zowel de winnaar als het team dat het idee bracht van het AXI Retail Open Data Ecosysteem op basis van API's bouwden een mooie business case op en gaan nu verder in hun reis.

Zin gekregen om met ons aan de slag te gaan? Neem dan zeker contact op met mij via onderstaand formulier.

 

Geschreven door Sebastiaan Mindreau, Digital Innovation Manager bij AXI

Stuur ons uw reactie

 

We laten ons graag inspireren