A day in the life - Meet Willem

Jobs
10 april 2019
Maak kennis met Willem Bless. Als Account Manager Retail bij AXI is hij dé schakel tussen de klant, het sales team en de developers. Sparren met collega's en klanten zit in zijn natuur.

Mijn ochtendritueel

Om 07:00 gaat mijn wekker en pak ik mijn Samsung S9 van de draadloze lader en open ik mijn mailbox. Na het checken van de mails en mijn agenda weet ik snel welke kledingstijl ik kan pakken voor die dag. Die is namelijk zeer afhankelijk van de afspraken die ik heb die dag.

Tijdens mijn 'trapreis' naar beneden praat ik via mijn smartwatch tegen mijn beste vriend Google en zeg wat er moet gebeuren. “Oke Google, zet lampen woonkamer aan”. Gedurende mijn ontbijt denk aan mijn afspraken en mails die ik zojuist in bed nog gecheckt heb. 

A day at the office

Inmiddels ben ik aangekomen op AXI en installeer ik mij om 8:30 uur achter mijn bureau op de vierde verdieping van ons kantoor. Vanaf hier heb ik een mooi zicht op het NAC-stadion.

Offerte uitwerken

Deze morgen zijn er verschillende opties bij mij opgekomen hoe ik de deal bij onze klant sneller kan afsluiten. Bam ... 15 minuten later staat het op papier en lees ik het eerst nog eens goed door. “Hé Sonny, kun je even iets checken?. Deze check laat ik soms graag door collega’s doen zodat ik zeker ben dat wat ik in mijn hoofd bedacht heb tijdens het ontbijt ook echt duidelijk is op papier voor de klant.

Bel-afspraak

Plots popt een reminder melding op mijn scherm: een bel-afspraak met een klant, wegens een vraag over een factuur. Deze klant probeer ik al twee weken telefonisch te bereiken zonder succes. Maar vandaag staat het als vaste afspraak ook in zijn agenda, mooi zo. Ik zoek alle documentatie bij elkaar en bel ter controle nog even met enkele collega’s om enkele facts te checken. Tijdens het overgaan van de ringtoon bedenk ik of hij goedgezind zal zijn vandaag. Gelukkig wordt er snel opgenomen en hoor ik wat gerommel op de achtergrond. Ik pas mijn tactiek snel aan en vraag of ik gelegen bel. Zijn vorige afspraken zijn uitgelopen en hij belt zo snel mogelijk terug. Geen probleem 'ik wacht je telefoontje af'.

Aftasten

Dan maar op naar mijn volgende to-do. Opvolging van een nieuwe lead die ik via een collega heb ontvangen. Alles eerst even op een rij zetten. Welke prospect is dit? Kennen we deze prospect? Welke informatie staat reeds in onze CRM? Welke info heeft hij reeds gedeeld met mijn collega? Kennen mensen uit mijn netwerk mijn nieuwe contact? Tal van vragen die ik mijzelf stel zodat ik mijn dossier voor de prospect volledig kan opbouwen. Eenmaal alles helder wordt het tijd om aan tafel te komen en vervolg te geven aan deze lead. 30 minuten later staat alles in de pipeline en is er contact gezocht met de prospect. Jammer dat direct telefonisch contact niet gelukt is maar een korte krachtige e-mail met een duidelijke call-to-action voelt goed en ik heb vertrouwen in een snelle kennismaking. In mijn mails probeer ik vaak zo kort mogelijk te zijn en van de situatie uit te gaan dat we al afspraken hebben gemaakt. Als hij de mail leest, moet hij de zelfverzekerdheid en expertise eruit kunnen halen om zo ook overtuigd te zijn voor het maken van de afspraak. 

Administratieve zaken snel afhandelen

Plots begint mijn pols te trillen, mijn smartwatch gaat en ik zie dat het de klant is die mij terug zou bellen. Ik neem op en hoor aan zijn stem en de achtergrond dat hij in de auto zit. Na een 'praatje pot' hoe het met hem gaat, komen we tot het onderwerp waar we al twee weken omheen draaien. Ik merk aan zijn stem dat hij een duidelijke positie inneemt en bij zijn eerdere standpunten van zijn eerdere mail blijft staan. Ik toon begrip en buig mee met zijn gevoel. Ik wil namelijk het vertrouwen behouden. Na enig inlevingsvermogen merk ik dat hij positiever in het gesprek staat. In sales zeggen we dan ook wel dat we iemand in de 'ja-stemming' hebben. Doordat ik op voorhand met mijn collega’s heb geschakeld, had ik meteen concrete voorbeelden die ik aan mijn klant kon voorleggen. Dit was meteen helder. Top! Maar, we zijn er nog niet. 'Willem, graag zie ik dit nog even op de mail. Zodra dit helder op papier staat ga ik met je mee'. 'Geen probleem', verzeker ik hem. 'Je ziet het vandaag nog verschijnen in je mailbox'. Ik wens hem alvast een goed weekend toe, want het is namelijk al vrijdag en de week zit er bijna op. Na zijn telefoontje zet ik alles strak op mail.

Sparren met collega's

Tijd om even te socializen met mijn collega’s bij de lunch. Met de lunch achter de kiezen en veel gelach met mijn collega’s, sprint ik de trap op weer naar de vierde verdieping. Ik trek voor de gelegenheid mijn stabureau omhoog en scrol door mijn mails. Mijn oog valt op de mail van LoQutus, sinds kort een deel van AXI groep, waarmee ik samen met de collega's van LoQutus een PIM traject probeer te realiseren. Yes, ik lees de mail met een glimlach op mijn gezicht want het gaat de goeie kant op. Ik bel mijn directe expert PIM collega en breng hem op de hoogte. Tijdens dit gesprek bespreken we kort de opties hoe we verder moeten sturen en komen tot een concreet plan. Let’s go, meteen LoQutus per mail onze strategie toegelicht. 

Netwerken op beurs

Het einde van de dag lonkt. Toch snel nog even wat zaken checken voor de retail beurs waar ik samen met mijn collega van 19 februari t/m de 21e februari sta. Nog even de trap af naar de 2e, waarbij ik mijn collega tegen het lijf loop. 'Het werkt man' zegt hij. Ik weet meteen wat hij bedoelt en wil het met mijn eigen ogen zien. Op afstand zie ik nog wat collega developers 'sleutelen' aan de AXI RS kassa’s maar tegelijkertijd zie ik de mooie GUI van onze kassa applicatie. Ik spreek mijn collega’s enthousiast aan over hoe strak onze software eruitziet op de nieuwste kassa hardware. Mijn complimenten aan onze developers.

Zo, de dag zit erop. Met mijn laptoptas in de hand loop ik de trap af en denk aan maandag. Zou ik maandag bericht hebben van hem of haar? Vraag ik mijzelf af. Eenmaal beneden stop ik nog even bij de dames van de receptie waar ik graag een praatje mee maak. Tja, gezellig praten met mensen zit nu eenmaal in mijn genen ;-)

Day&Night

Eenmaal in mijn auto gestapt denk ik aan de strategieën die ik reeds heb uitgezet op verschillende projecten en vraag ik mijzelf af of ik iets anders zou moeten. Eenmaal thuis probeer ik werk te laten voor wat het is, maar ja dat lukt niet altijd als je partner ook enthousiast over haar sales dag praat. We spreken vervolgens tijdens het eten onze dag volledig door en zoeken bevestiging bij elkaar of we met de juiste dingen bezig zijn.

Willem Bless