AXI Retail Innovation Summit 2018
07/12/2018

Verslag Retail Innovatie Summit 2018

Op dinsdag 4 december 2018 vond het Retail Innovation Summit 2018 plaats in het Nationaal Militair Museum in Soest. Technologische innovatie in de retail stond centraal.

 

Dinsdag 4 december 2018 was het zover. Het Retail Innovation Summit 2018 in het Nationaal Militair Museum in Soest. Maanden van voorbereiding, brainstormen en voorpret kwamen samen in een zonnige en zeer geslaagde dag op een geweldige locatie.

 

Technologische innovatie stond centraal, maar dan wel van het type dat toegankelijk en behapbaar is en bij wijze van spreken morgen geïmplementeerd kan worden. Niet alleen in de presentaties, maar ook op het innovatieplein kwamen daarvan mooie voorbeelden naar voren. En ook bezoekers en toehoorders deden een duit in het zakje.

 

Samenwerken, doen, gewoon beginnen, durven risico’s nemen en experimenteren waren termen die terugkwamen. De presentaties waren een goede combinatie van visionaire schetsen tot pragmatische uiteenzettingen van praktijkervaringen. En sprekers, partners en bezoekers deelden daadwerkelijk, in ervaringen, uitnodigingen tot meedenken en de toegankelijke sfeer.

 

Het spits

Kim Ellerman, Business Consultant Retail @Q&A

 

Het spits werd afgebeten door Kim Ellerman. Kim is koud terug van twee weken China, waar zij tal van technologische innovaties in de praktijk heeft ervaren. Inspiratie all over dus.

Ze schetste een mooi overzicht van de thema’s waar retailers de komende jaren echt mee aan de slag moeten om relevant te blijven. Die thema’s schudde ze niet uit haar mouw, maar vond ze op het snijvlak waar de behoefte van de consument, de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de vaardigheden van de retailer elkaar treffen.

 

 

In vogelvlucht

 

  • Personalisatie
    Maar liefst 74 procent van de bezoekers van een website raakt gefrustreerd als informatie niet persoonlijk is. Zonde want eenvoudig op te lossen, waarmee de conversie al snel kan oplopen van twee naar vijftien procent.
  • Conversational voice commerce
    Zoeken op basis van spraak is de trend en breidt zich uit naar bestellen. In 2025 zal maar liefst 50 procent van de consumenten op deze manier acteren.
  • Convenience commerce
    Ofwel het frictielozer maken van de customer journey. In China zijn ze er al heel goed in, zo tonen de voorbeelden, maar ook dichterbij huis wordt hard gewerkt. Bij Munch in Amsterdam kun je je lunchproducten bijvoorbeeld betalen met een simpel Tikkie en ook bij kinderdagverblijven wordt deze mogelijkheid geboden. Hoe makkelijk is dat!? Kind wegbrengen en ontbijtje on the go. Easy does it.
  • Mixed reality
    Ook hier weer mooie voorbeelden, maar wat kost dat wel niet? Ja, de investering kan hoog maar voor bepaalde retailers ook zeer lonend zijn. En ook kleinschalig is al veel mogelijk zo toont Boekhandel Van Rossum in Amsterdam. Ter promotie van het nieuwe boek van Kikker werd bij de stand een kikker op het hoofd van de passant geprojecteerd. Grappig met serieus effect op de conversie.
  • Transparantie
    Consumenten willen weten waar hun producten vandaan komen. Maak belangrijke wetenswaardigheden dus snel inzichtelijk.
  • Customisation commerce
    Een maatpak is zó 2018. Zelf je trui ontwerpen en deze vanaf de eerste draad door het productieproces kunnen volgen, dat is wat de consument wil. Adidas heeft dat goed begrepen.

 

Kim stelt terecht een paar goede vragen. Welke thema’s zijn voor u relevant? Met welke technologie ga je ze aan? Doe je dat alleen of samen? Hoe ga je dat op kleine schaal testen? En welke impact heeft dat op uw medewerkers? Ze biedt hiermee een mooie basis voor de volgende presentaties en discussies. De hoe vraag staat daarin centraal. Het waarom behoeft immers geen discussie meer. Kim is haar presentatie er al mee begonnen: aan technologische innovatie is geen ontkomen meer voor de retailer. De consument verwacht steeds meer gemak en beleving. Niet alleen omdat de groep digital natives in 2025 zestig procent van de bevolking beslaat, maar ook omdat de steeds kleinere groep digital immigrantes steeds gewoner wordt met de technologische mogelijkheden. Meer ruimte om te innoveren dus en de innovatie zal voortaan alleen maar sneller gaan.

Met de voeten in de klei

Frank Boelen, Managing Partner @4Synergy

 

Frank Boelen zoomde vervolgens in op een van de technologieën die Kim zojuist noemde in het rijtje van meest invloedrijke: RFID.

Frank doet dat op goudeerlijke en pragmatische wijze. RFID bestaat al sinds 1974 maar is tegenwoordig vooral spannend omdat de prijs van de passieve tag steeds lager komt te liggen. Inmiddels betaal je hiervoor als retailer circa € 0,04.

 

De voordelen? Je kunt je voorraad zoveel makkelijker tellen en de accuraatheid benadert de 99 procent ten opzichte van een schamele 65 procent zonder RFID. Dat zorgt dus voor flink minder zoekwerk en heeft een positief effect op de inzet van je personeel. En die nauwkeurigheid doet natuurlijk ook wonderen voor de click & collect mogelijkheden. Ander belangrijk punt: je kunt anticiperen op tekorten en nee-verkoop behoort steeds meer tot het verleden. De business case is er dus een van verhoogde sales en kostenbesparing. Maar Frank waarschuwt ook voor de gevaren en geeft praktische tips om van RFID een succes te maken. Allereerst: laat je goed informeren en sluit je aan bij een platform. Er zijn behoorlijk wat cowboys en piraten actief en die moet je uitsorteren.

 

Ook noemt Frank vijf stappen tot succes:

 

  • Doe het samen. Zorg dat het geen IT-feestje wordt.
  • Test. RFID vereist een flinke investering, maar een test heb je voor € 10.000 tot € 20.000,-. Als die werkt, krijg je mensen mee en kun je verder uitrollen.
  • Zorg voor een goede business case.
  • Kies de juiste technologie en neem daarvoor de tijd.
  • Begin gewoon.

 

Om geïnteresseerden van meer praktische informatie te voorzien, nodigt Frank de aanwezigen uit om op 7 februari 2019 een praktijkdemonstratie bij een retailer in Den Haag bij te wonen. Een mooi voorbeeld van kennis delen en samenwerken. Mailt u gerust naar: frank@4synergy.nl.

Volop mogelijkheden

Michael Unmüssig, Chief Marketing Manager @SES-imagoTag

 

Michael Unmüssig nam de bezoeker vervolgens mee in een rollercoaster aan mogelijkheden die het werken met Electronic Shelf Labels biedt.

Te beginnen met de uitdagingen waaraan de ESL het hoofd kan bieden. Wat te denken van de prijzenoorlog, concurrentie door e-commerce, out-of stock, bederf van producten en slechte data?

 

Dankzij ESL’s kun je met een druk op de knop je prijzen en andere gegevens aanpassen. Een behoorlijk verschil met het gebruik van papieren labels! Maar de nieuwe generatie ESL’s zorgt niet alleen voor een efficiëntieslag op dit vlak. Dankzij real time price management kun je winsten pakken en kosten besparen, bijvoorbeeld door prijzen aan te passen op basis van vraag en aanbod of acties van de concurrent. Voorraadbeheer is makkelijker, omdat het arsenaal voortdurend wordt bijgehouden en op het label kan worden aangeven welke maten aanwezig zijn. Medewerkers hoeven dus veel minder te zoeken. En als een bepaalde maat niet beschikbaar is, kan dankzij een NFC-koppeling worden nagegaan waar die wel verkrijgbaar is. Via je mobiele telefoon kan het product vervolgens besteld en betaald worden. Tevens kan het label suggesties doen voor bijpassende producten.

 

De techniek staat voor niks zou je bijna zeggen. Zeker als je er bij optelt dat ESL het mogelijk maakt om de vindplaats van een product in de winkel te tonen door middel van flash opties op het label. Daarbij biedt het de mogelijkheid om meer informatie te geven over het product, de herkomst, ingrediënten etc. The sky is the limit in feite want met de juiste koppeling is ook TV en betalen at the shelf mogelijk. En dat laatste zorgt dan weer voor een gestroomlijnd check-out proces.

 

Personalisatie, convenience commerce en transparantie - een flink aantal van de thema’s die Kim in haar openingspresentatie als urgent benoemde - worden volgens Michael dus getackeld met het Electronic Shelf Label. Dat het niet allemaal tegelijk hoeft om toch nuttig te zijn, blijkt iets later bij de koffie.

 

 

Koffie en koek

 

De gevulde koeken tijdens de koffiepauze zijn gigantisch! En ook figuurlijk is de koek nog niet op. Het innovatieplein biedt een schat aan informatie verzorgd door partners Recentes, Zebra, InRiver, CM.com, Oracle, 4Synergy en SES imagotag.

 

Met de presentatie van Michael Unmüssig nog vers in het geheugen zien we op de stand van SES-imagoTag een aantal mooie voorbeelden van de Electronic Shelf Labels. We laten ons vertellen dat Mediamarkt in Nederland een van de meest aansprekende gebruikers is en dat de levensduur van de labels door gebruik van eInc enorm verbeterd is. De nieuwe generatie ESL’s is bovendien niet te vergelijken met die van een aantal jaar geleden en de verwachting is dat ESL in Nederland een behoorlijke vlucht gaat nemen. De samenwerking die SES-imagoTag sinds kort met AXI heeft zal daar eveneens aan bijdragen. De hardware heeft de sofware immers nodig. En andersom natuurlijk.

 

Vervolgens ontmoeten we in Gerrit Klaas van der Vaart en Bram Gommans van Intergamma toevalligerwijs twee prille gebruikers van ESL. In hun vestiging in Hilversum zijn sinds kort bij wijze van proef enkele gangen voorzien van elektronische labels. Voorlopig is dat alleen bedoeld om een efficiëntieslag te slaan door de vervanging van de papieren labels. Er worden veel minder fouten gemaakt en prijzen aanpassen gaat nu onvoorstelbaar veel sneller dan met papieren labels. Mogelijk zit er op termijn meer in, van de koppeling met NFC wordt immers nog geen gebruik gemaakt. De winkelmanager is in ieder geval enthousiast. Hij vraagt zijn IT-collega’s al vanaf dag een wanneer de rest van de winkel ook van ESL’s wordt voorzien.

 

Bij een van de volgende stands treffen we Jaap Wieman en Gerrit Eikenaar van Recentes. Zij vertellen over een nieuwe tool die ze onlangs in samenwerking met AXI hebben ontwikkeld om ervoor te zorgen dat geldstromen uit besproken bonussen en kortingen tot de laatste cent worden gemonitord en uitbetaald. Hier blijkt namelijk nogal een wat mis te gaan, met het nodige verlies aan inkomsten tot gevolg. Jaap Wieman vertelt hoe Recentes al jaren bezig is om dit soort zaken voor grote retailorganisaties op orde te brengen. Veel handmatig uitzoekwerk, zoals het doorspitten van contracten en e-mailcorrespondentie en de koppeling met boekhouding, sales en andere afdelingen. Op basis van dit werk hebben ze een goed beeld van wat er zoal fout kan gaan en dan kun je een en ander dus beter in gaan richten voor de toekomst. Middels de nieuw ontwikkelde tool - die onlangs voor het eerst geïmplementeerd is bij een betalende klant - wordt dit proces nu geborgd en blijft er voortaan geen cent meer aan de strijkstok hangen.

 

Ook de heren van InRiver vertellen vol trots over hun product; een tool waarmee productverhalen worden geschreven en gekoppeld aan productafbeeldingen. Voorheen werd dit vaak handmatig en decentraal gedaan, waardoor er veel data verschillen ontstonden. Met de nieuwe tool - die samen met AXI geïmplementeerd wordt - is het veel makkelijker om productinformatie centraal bij te werken, worden minder fouten gemaakt en veel werk bespaard.

 

De heren sluiten af met lovende woorden. Het evenement behoort tot de leukste die ze dit jaar bezochten. De locatie is inspirerend en de onderwerpen interessant. Er is veel interactie met de bezoekers, weinig groepsvorming en de sfeer is toegankelijk. Positief gestemd en goed gevuld begeven we ons weer naar de zaal voor de laatste twee presentaties.

 

“We kennen elkaar uit een verleden bij C1000 en troffen elkaar hier bij toeval. Precies de reden waarom we zijn gekomen: mensen ontmoeten en bijblijven. De technologische innovatie gaat zo snel. Het is belangrijk om samen op te trekken. Alleen op die manier kun je de ontwikkelingen op verschillende niveaus aanvliegen. Mooi dus dat voor dit evenement de samenwerking met verschillende partners is gekozen.” Kees van den Breemer, zelfstandig retailmanager en Paul Willems, manager winkelsupport Spar Holding

Van data naar informatie

Leander van Dongen, Owner @Aorta

 

Leander van Dongen vertelt over de wijze waarop G-star Business Intelligence en Machine Learning inzet om het juiste product op het juiste moment in de juiste winkel te krijgen.

G-star is een internationaal bedrijf en telt een groot aantal winkels met een grote diversiteit. De organisatie wil het proces van inkopen sneller en slimmer inrichten om zo vijf procent meer omzet te genereren. De merchandise planning moet in feite sneller en dat moet per locatie geregeld kunnen worden. Nu gebeurt dat nog centraal en dat duurt lang en is niet efficiënt.

 

Aorta helpt door middel van BI en machine learning om een en ander op basis van goed onderbouwde beslissingen te organiseren. Leander legt in grote lijnen uit hoe het proces in zijn werk gaat. Van het verzamelen van data tot het verrijken en de resultaten die het oplevert. Omzetcijfers worden onder meer gecombineerd met gegevens over het aantal medewerkers en vierkante meters per vestiging. Later in het proces komen daar demografische gegevens en gegevens over inkomen en inflatie bij. Commerciële gegevens over de budgetten per winkel, verkoopresultaten uit het verleden verfijnen de forecasts. Uiteindelijk resulteert dit in een voorstel voor productkeuzes, waarin de lokale retailer nog de nodige vrijheid heeft.

 

Belangrijk punt volgens Leander is dat de eindgebruikers steeds moet begrijpen waarom voor een bepaalde indeling of algoritme wordt gekozen. Welke factoren zijn van belang bij een keuze? Alleen als dit inzichtelijk is, kan de eindgebruiker er zelf mee aan de slag en zijn organisatie mee krijgen in het proces.

 

Inmiddels staat de oplossing klaar om live te gaan en ook hier een open oproep aan de bezoekers om hun licht te komen opsteken. G-star wil graag delen in haar ervaringen om anderen ervan te laten profiteren. De oplossing die G-star heeft gekozen, is bovendien modulair opgebouwd en kan ook voor andere retailers toepasbaar zijn.

 

Leander besluit ten slotte: “Hou het simpel en implementeer stap voor stap. Alleen dan kunnen de resultaten geborgd worden.”

Instant & experience

door Gerben de Boer, Solution Sales Mobile & Digital Experience @Oracle

 

Gerben de Boer sluit de hekken met zijn presentatie over de digital assistant, ofwel de geëvolueerde vorm van de chatbot.

Hij ziet een grote toekomst voor de digital asistant. Niet in de laatste plaats door de behoeften en verwachtingen van de enorme groep digital natives, waarover Kim Ellerman ook al sprak. Deze generatie wil instant bediend worden als ze een vraag hebben. Die gaan niet bellen en in de wacht staan, laat staan zitten wachten op een antwoord op hun e-mail. Het antwoord op hun vraag moet NU komen. En is de experience niet optimaal dan ben je ze kwijt, verloren aan de concurrent.

 

Gelukkig kan de nieuwe generatie chatbots een heleboel ondervangen. Doordat ze expressief zijn komen ze tegemoet aan het verlangen naar customer intimacy. En de consistentie van de antwoorden gaat met sprongen vooruit. Bovendien is de chatbot multi lingual en kan de nieuwste generatie ook zelf aanbevelingen doen. Met die personalisatie zit het dus ook wel goed.

 

Volgens Gerben is het ook met de chatbot eenvoudig om te beginnen. Een goed startpunt zijn de Q&A’s. Tachtig tot negentig procent van de vragen die retailers krijgen, zijn standaard en kunnen worden beantwoord door de digital assistent. Geen grote moeite om deze vragen in het systeem te laden. Zo is dus al veel winst te pakken. Een andere binnenloper is de mogelijkheid van upsell. De digital assistent kan bijvoorbeeld een tas bij dat leuke jurkje voorstellen. De voorspellingen zijn dat chatbots in de toekomst gaan zorgen voor een kostenbesparing tot 11 miljard euro.

 

Wel waarschuwt ook Gerben voor een goede integratie met andere systemen. Instant app is belangrijk en er moet altijd een agent handover zijn voor de vragen die niet standaard zijn. Alleen als deze zaken goed geregeld zijn kan de digital assistant zorgen voor de optimale beleving en tevredenheid van de consument.

Wrap up

door Bjorn Vergaelen, innovatie manager @AXI

 

Björn Vergaelen vat de dag ten slotte samen. Aan de opkomst ziet hij dat innovatie niet alleen bij AXI hoog op de prioriteitenlijst staat. Mooi voor AXI want in elke innovatie zit tegenwoordig wel een technologische component.

En laat dat nou juist zijn waar AXI zich graag mee bezig houdt.

 

Om te innoveren is het wel nodig om te investeren, aldus Björn, in geld maar zeker ook in tijd. En risico’s durven nemen en experimenteren. Gewoon doen is dus de conclusie. Opstarten, proeven en discussiëren. En waar mogelijk samen. Vandaag was een goede aanzet.

 

 

Meer informatie? neem contact op met Mike Snepvangers, Commercieel Directeur Retail bij AXI

 

Dit verslag werd geschreven door journaliste Jente van Haeften

Stuur ons uw reactie


We laten ons graag inspireren